Цей період
завжди був і залишається найскладнішим як для дитини та її
батьків, так і для педагогів дошкільного закладу. Врахування специфіки
адаптаційного періоду допоможе не лише знайти правильний підхід до
малюка, а й закласти передумови для його успішної соціалізації в новому
колективі. Адже характер пережитих емоційних станів у ранньому віці
впливає на успіхи й невдачі як найближчого періоду шкільного
життя, так і дорослого життя в майбутньому, оскільки емоційна пам’ять
фіксує позитивний чи негативний досвід у тих уявленнях, образах та
цінностях, що визначають стосунки дитини зі світом.
Причинами важкої адаптації до умов дошкільного закладу можуть бути:
1. Несформованість позитивного настановлення на відвідування
дошкільного закладу (буває, що діти взагалі нічого не знають про життя в
дитячому садку, про те, що там на них чекає). Для того, щоб негативні
емоції не стали перешкодою для дитини в період адаптації, важливо
сформувати в неї позитивне очікування щодо майбутніх змін. Досить часто
батьки співчутливо ставляться до того, що малюк має йти у дитсадок.
Унаслідок такого ставлення дитина починає страждати, капризувати,
відмовляється відвідувати ДНЗ. А інколи батьки навіть залякують дитину
дитячим закладом. Важливо зазначити, що період адаптації важкий не
тільки для дитини, а й для вихователя, тому батьки мають позитивно
налаштовувати малюка на зустріч із вихователем.
2. Несформованість навичок самообслуговування. Інколи батьки, бажаючи
заощадити час, поспішають нагодувати, одягнути малюка, сповільнюючи
таким чином формування в дитини необхідних практичних умінь і навичок.
Такі діти, потрапляючи до дитячого закладу, почувають себе безпорадними
та самотніми — вони не можуть самостійно одягатися, користуватися
туалетом. 3. Значних
труднощів у період адаптації зазнають діти, які до відвідування дитячого
садка мало спілкувалися з однолітками. У деяких випадках батьки свідомо
обмежують спілкування своєї дитини з ровесниками. Унаслідок цього
з’являється недовіра до інших, конфліктність, невміння попросити,
невміння зачекати. Відчуття дискомфорту є неминучим, якщо режим удома і в
садочку кардинально відмінний у часі та послідовності. |