Щоб визначити рівень розвитку рухових
здібностей 4-річної дитини, проведіть невелику розминку для малюка. Так ви зможете
з'ясувати, чи всі потрібні навички опанувала дитина. Ці навички моторики
необхідні їй для правильного розвитку.
Отже, 4-річний малюк повинен навчитися
ходити на п'ятах і вправно ловити м'ячик, підскакувати та стояти на одній ніжці
до 5 секунд, підніматися та спускатися сходами без підтримки, впевнено рухатися
вперед-назад.
Чотирирічна дитина повинна також уміти
розрізняти основні кольори (білий, чорний, синій, зелений, жовтий, червоний).
Не страшно, якщо малюк, наприклад, плутає рожевий і помаранчевий. Крім того,
дитина в 4 роки повинна впевнено називати форми - квадрат, прямокутник,
трикутник, коло. Також для 4-річного малюка вже не складно визначати предмети
та об’єкти за розміром і зростом: від великого до маленького, від високого до
низького та навпаки.
4-річна дитина вже вміє виконувати
прохання дорослого. Можна сказати, що в 4 роки малюк стає справжнім помічником
для мами й тата. Він може і підлогу помити, і квіти полити, й посуд вимити, і
цвях забити. Звичайно, ще не все виходить вправно, але головне, щоб дитина
старалася, а в батьків вистачило терпіння навчити всього цього сина чи доньку.
Також у 4 роки дитина із задоволенням грається
в рольові ігри: плаває по морях, гасить пожежі, укладає й годує ляльку, грається з
дітками на майданчику. Саме в 4 роки малюк уже вміє вдягатися, їсти, ходити в туалет.
У цьому віці дитина вже опанувала базові
правила граматики, вміє добре говорити, вживає речення з п'яти-шести слів,
говорить достатньо чітко, щоб незнайомі люди її розуміли.
4 роки – це вік «чомучок». Діти задають
приблизно 400 питань за день, тобто одне питання за півтори хвилини. При цьому
дитина уміє й сама відповідати на різні запитання дорослих. Часом відповіді
радують і веселять усіх навколо, якщо їх записати в окремий зошит, то на день
повноліття вони стануть найкращим подарунком для самої дитини.
До чотирьох років багато дітей починають
проявляти активний інтерес до літер і цифр. Якщо процес навчання організувати
правильно, граючись, із жартами, з гумором, дитина з задоволенням буде
займатися.
У цьому віці багато дітей бояться казкових
персонажів і люблять розповідати вірші. Дитина вже здатна слухати і чути, тому
частіше читайте не тільки казки та оповідання, а й що-небудь пізнавальне.
Основні досягнення 4 років:
-
Активне формування особистісних якостей
дитини.
-
Якісні зміни у становленні стосунків із
однолітками, прагнення до колективних видів діяльності, активне усвідомлення
норм і правил поведінки.
-
Розвиток культури спілкування з
дорослим, уміння слухати і чути співрозмовника, вести активний діалог.
-
Бурхливий розвиток допитливості,
прагнення до пізнання нового.
-
Прояв логічного мислення.
-
Прагнення до самореалізації.
-
Розвиток творчої уяви.
У цьому віці дитина: складає розрізні
картинки, фігурки з кубиків, конусів, пірамідок; конструює з "Лего" за зразком; збирає за схемою візерунок дрібної мозаїки. Дітям подобається ліпити з
пластиліну та глини, прикрашати картинки. Зверніть увагу, щоб дитина розмальовувала
олівцями, навчіть її правильно тримати олівець. Усі ці ігри сприяють розвитку
дрібної моторики, особливо мозаїка і малювання олівцем.
Цей вік для багатьох дітей стає
оптимальним для вивчення літер і цифр. Батькам варто запропонувати маляті
вивчити букви, для того, щоб навчитися читати, оскільки багато дітей самі
починають виявляти підвищену цікавість до цього. Частіше грайтеся з дитиною у
словесні ігри - вони розвивають уміння чути і слухати. Запропонуйте
малюкові придумати слова на задану букву, які позначають одяг, продукти
харчування. Діти в 4-річному віці можуть підбирати слова-антоніми, люблять
складати склади, слова, а зі слів - речення. Покажіть малюкові картинку, і
хай по ній він придумає розповідь. Допомагайте малюкові поповнювати словниковий
запас, логічно будувати розповідь і пропозиції. У процесі навчання повинні бути
присутніми жарти, тоді дитина буде займатися із задоволенням і граючи.
Про порушення в розвитку дитини можна
говорити лише в тому разі, коли в дитини відсутня більша частина навичок.
Дитина:
не може кинути м'ячика рукою;
не може стрибати на місці;
не може їздити на триколісному
велосипеді;
не може втримати крейду між
великим та іншими пальцями руки;
має труднощі з писанням
карлючками;
не може побудувати вежу з
чотирьох кубиків;
не відходить від батьків, або все
ще плаче, коли їх немає поруч;
не зацікавлена в інтерактивних
іграх;
ігнорує інших дітей, не розмовляє
з людьми, що не є членами її родини;
не фантазує;
відмовляється одягатися, спати,
ходити в туалет;
впадає в істерику, стає
неконтрольованою, коли засмучується чи злиться;
не може змалювати кружечок;
не вживає речення з більше, ніж
трьох слів;
не вживає правильно займенники
"я” і "ти”;
сильно втрачає вже набуті навички.
Якщо більша частина переліченого для вашого
4-річного малюка не становить особливих труднощів, значить, дитина розвивається
нормально. Нехай ваші дітки ростуть здоровими і розумними!
|